Gå til hovedinnhold

Håkan Nesser : Himmel over London – Lydbok, 15 timer og 33 minutt



Sånn passe

Dette var min første Håkan Nesserbok, og jeg er ikke skuffet, og heller ikke begeistret, det var en midt på treet opplevelse.

En gammel mann, Leonard Vermin har tatt med seg sin kone til London. Leonard skal snart dø, han har fått beskjed fra legen om at han bare har noen måneder igjen, og nå har han reist til London for å arrangere en avskjedsmiddag, en middag der han skal ta avskjed med livet.

Leonards kone har to barn fra et tidligere ekteskap, og disse barna er også invitert. De er voksen, og har store problemer – hver på sin måte. En har alkoholproblemer, ei har sterke tvangstanker om renslighet og hygiene. Og så er det en til aktør – en mann fra USA, som får et brev i posten med en invitasjon og en flybillett på første klasse til London – og han får bare vite at avsender er en person som kaller seg V.

Leonard har en fortid fra London, og det var der han traff sin store kjærlighet, og ble viklet inn i store og skremmende begivenheter – noe som vi som lesere/lyttere får innblikk i med ujevne mellomrom.

Plutselig dukker det opp en ny mann – en mann som er fortelleren i historien, han som dikter opp Leonard, kvinnen med tvangstankene og de andre – og nå begynner det å bli skikkelig rotete, for fortelleren og Leonard har vært forelsket i samme jente –men det var vel ikke helt den samme jenta?
  
Anders Ribu leser som vanlig godt, og jeg lyttet meg igjennom lydboka samtidig som jeg la puslespill fra Cinque Terre.

Andre bloggere som har hørt/lest boka er:




Kommentarer

  1. Synd at dette var din første Håkan Nesser. Han har ufattelig mye bra, og jeg synes denne er alene på jumboplass. Ser jeg fikk et par kommentarer på at de elsket den, så kanskje jeg må prøve igjen, men det får bli om lenge. Spent på kommentarene dine :)

    SvarSlett
  2. Takk for lenking til innlegget mitt! Eg ser at dette er ei bok som har fått blanda mottaking rundt omkring. Det er dei færraste som er så positiv som meg til denne litt spesielle boka, - men så er då Håkan Nesser ein av yndlingsforfattarane mine.

    SvarSlett
  3. Gi Nesser en sjanse til. Jeg er enig med Tine i at han har veldig mye bra. Akkurat denne har jeg faktisk ikke lest, men de 4-5 bøkene fra Nesser jeg har vært gjennom så syns jeg samtlige hadde noe for seg.

    SvarSlett
  4. Ok - skjønner av kommentarene at jeg ikke må dømme Håkan ut fra denne - så da skal jeg ikke gjøre det. Gyver snart ut på en annen Nesserbok, og da kommer jeg til å huske hva dere alle kommenterte.

    Ps: Plutselig syns jeg det virket som en trusset - det var ikke ment sånn :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Therese Bakkevoll : Tallboy : Samlaget : 309 sider

Publisert i Altaposten 26. mai 2023   Elegant om Åsgård, Tirpitz og grenseoverskridelser   Det er 12. november og T er på jobb på akuttavdelinga på Åsgård psykiatriske sykehus i Tromsø. Hun står ved vinduet og ser mot plassen der Tirpitz ble bombet på nøyaktig samme dag mange år tidligere. T er opptatt av dramaet på Tirpitz, hun har lest seg opp på historiene om skipet, hun kjente rutinene ombord. Hun kjenner navnene på mange av de unge mennene som var ombord på krigsskipet som ble senket av tallboybomber 12. november 1944. Farfaren til T jobbet med å sikre verdiene på skipet i årevis etter krigen, og han fant noen skatter han gjemte vekk, blant annet en ring. Nå ligger bestefaren for døden, og T drar for å besøke han på sykehuset, hun vil ha de siste historiene, de siste skildringene fra en som opplevde dramaet. Men T er sliten, og i jobben som miljøterapeut på Åsgård får hun lett tak i medisiner som hjelper på søvnløshet og uro. Hun trenger ikke å gå i noe medisinskap for å hente pi

Ingvild H. Rishøi : Stargate – en julefortelling : Gyldendal : 144 sider

Publisert i Altaposten 29. november 2021 Pikene med nålestikkene        Det er 10 år gamle Ronja som har fortellerstemmen i denne uforglemmelige julefortellingen.  Ronja  bor sammen med den 16 år  gamle storesøsteren   Melis sa og  den alkoholiserte  faren.  Til tross for at det er mye kjærlighet innad i familien bruker faren det meste av sin oppmerksomhet, sine penger og sin tid på  puben Stargate på Grønland.    Jentene spiser  H avrefras  med melk til de fleste måltidene, og det e r  Melissa som ringer til  farens kreditorer og lyver for å dekke over for ham. Ronja er full av håp om at faren en dag skal få seg en jobb, betale regninger, være sammen med dem, lage mat, og være en de kan stole på . Ronja drømmer om hytteturer der faren låser døra om kvelden og sier «i kveld skal ingen ut». Storesøster  Melissa har gitt opp håpet.      Jentene er livredde for barnevernet, både fordi de kjenner barn som er blitt henta på skolen og som de aldri har sett igjen, men også fordi de bodde på