Gå til hovedinnhold

Å - hvor lei jeg er av disse fellesbloggtemainnleggene!

Ja, du leste riktig. Nå kommer et riktig så surmaget innlegg fra meg. Jeg har tenkt lenge på det, og jeg vet at mange er uenige. Men altså, nå er det så mange bokblogger som er med på diverse fellesbloggtemainnlegg at det er blitt kjedelig. Søndagene gidder jeg ikke å lese blogger til de jeg vet er med på "smakebiter". Heldigvis er det flere av mine favorittblogger som ikke er med på smakebiten, og er det kommet et blogginnlegg fra en av dem, så leser jeg.

Og så har det utviklet seg. Nå er det; Nå er det mandag, hva leser du? Og så er det torsdager, da skal visst alle skrive lister over hvilke bøker som er havnet i postkassen siste uke. Det er sikkert flere sånne fellesbloggtema, men for ikke å irritere på meg absolutt alle i bokbloggverden så slutter jeg her.

Kommentarer

  1. Jeg er helt enig med deg! Jeg gidder heller ikke lese dette, jeg blir irritert av det!
    Ha en fin dag der i nord!
    Ingun

    SvarSlett
  2. Jeg liker dem jeg. Fant 6 nye bøker jeg aldri hadde hørt om eller hadde funnet selv, på bakgrunn av forrige søndags smakebit-runde! :)

    SvarSlett
  3. Jeg er nok ganske på bølgelengde med deg. Søndager gidder jeg nesten ikke lese bokblogger, og sjeldent jeg gidder å kikke på andre innlegg av slike typer...

    SvarSlett
  4. Takk for utbruddet! Jeg er langt på vei enig med deg, mye er beint ut uinteressant. På feeden min ser jeg kun siste bloggpost, og faren er stor for at jeg dermed går glipp av virkelig fine blogginnlegg som drukner i daglige fellestema-innlegg. Ingen nevnt, ingen glemt. Jeg blir ikke irritert over diverse tema, men de gode, unike bokomtalene drukner rent. Det er trist.

    - Når det er sagt, må jeg si at jeg syns for eksempel Bokryggpoesi er et fantastisk morsomt konsept, så det er jo gullkorn blant disse temainnleggene også... :)

    Likevel, alt med måte, værsåsnill. Man trenger ikke være med på alt.

    SvarSlett
  5. Jeg tenker at det er lurt å ikke være med på alle bloggutfordringer, da blir det jo lite andre innlegg på en blogg og den blir fort kjedelig syntes jeg. Ellers så har jeg intet i mot disse innleggene, alle gjør som det passer seg. Som du selv skriver står du jo fritt til å hoppe over blogger eller innlegg som ikke passer deg. Om du går glipp av noe er det jo synd for deg.


    Personlig er jeg veldig glad i min egen "En smakebit på søndag". Der finner jeg alltid nye bøker jeg får lyst til å lese og ikke sjeldent er det også helt nye bloggere med, nye bekjentskaper er også spennende. En annen utfordring jeg liker og er med på når jeg føler for det er "Anettes boktema", fordi hun har et nytt tema hver torsdag.

    Nå vil jeg klappe meg selv på skulderen for en grei og saklig kommentar, selv om det føles litt kjipt at innlegget på en måte er rettet mot meg. Det er for meg uunngåelig å ikke tenke på dette som et slags angrep på meg og min blogg siden søndagen blir nevnt helt spesifikt.

    SvarSlett
  6. Jeg liker smakebitene på søndagen jeg. Synes ideen er kjempefin! Men selvfølgelig skjønner jeg hva du mener, det er ikke nødvendig å være med på hver eneste utfordring som finnes... Tenker likevel at det bare får være opp til hver enkelt hva de vil "klikke" seg inn på. For meg er det andre ting som irriterer mer enn "fellesbloggtemainnlegg".

    SvarSlett
  7. Jeg syns alle kan få skrive og bli med på alt det de ønsker jeg. Er det ikke derfor man har en blogg da? Jeg hopper glatt over det jeg syns er uinteressant og leser innleggene jeg har lyst å lese :)

    SvarSlett
  8. kleppanrova : Jeg blir irritert jeg også :-)

    Stig : Du har et godt poeng der, det er klart man kan finne godbiter. Men før fant man godbiter når bloggerne hadde lest boka og så anmeldte den. Nå er det så mange som snakker om samme bok i blogginnlegg etter blogginnlegg. Det blir jo kjedelig.

    Kasiopeia: Ja - det høres ut som om vi er ganske enig.

    ellikken: Værsågod :-)

    Mari : Jeg tenkte litt på om noen kunne ta blogginnlegget personlig når jeg skrev det, og jeg skjønner jo at du som er arkitekten bak smakebiten på søndag syns at det blir personlig. Men så er det jo sånn at det er så mange som liker smakebiten, og derfor er det sikkert greit med en liten motreaksjon tenkte jeg. Jeg liker jo bloggen din veldig godt, har fulgt den i flere år, selv om jeg ikke leser smakebitene. Så jeg håper du ikke tenker at jeg kritiserer din blogg, for det gjør jeg ikke. Det var bare et hjertesukk der jeg sa at jeg ikke leste smakebiter fra søndag, mandag eller torsdag.

    Karete: Ja, man kan nok irritere seg over mangt, og vi er jo forskjellig. Og jeg hopper jo over smakebitene fordi jeg synes de er kjedelig.

    libravermis: Jeg syns også at alle kan skrive hva de vil - heldigvis :-)

    SvarSlett
  9. Jeg liker å delta på smakebiten, og gjør det når jeg har tid. De andre temaene deltar jeg på når det er noe jeg føler jeg har på hjertet. En annen viktig ting med slike utfordringer er at det gir en muligheten til å oppdage nye blogger. For meg var det i hvert fall en måte noen oppdaget min blogg på i starten, gjennom min link der. For min engelske blogg var slike temaspalter uvurderlig for at folk i det hele tatt skulle oppdage at jeg hadde en blogg. Jeg har også oppdaget nye bloggere på den måten selv.

    Min egen "Fremtidige favoritter" opprettet jeg fordi jeg ønsket å sette søkelys på ulike typer bøker, enten nye og gamle fordi folk skulle få flere boktips. Jeg liker veldig godt å kikke rundt på blogger og få tips fra andre sånn.

    Hvis en blogg kun benytter seg av temainnlegg er jeg enig i at det blir det kjedelig, men en god blanding av det, anmeldelser og annet bokstoff synes jeg er greit.

    SvarSlett
  10. Jeg leser heller ikke temainnlegg, eller favorittbøker på k,l,f og abcde. Jeg har i teorien ikke noe imot smakebiter - bortsett fra at det utviklet seg og plutselig har man et tema for hver eneste dag.
    Men jeg ser jo at mange liker dem og ønsker å delta, helt greit - som sagt over her er det jo opp til hver enkelt om vi gidder lese.

    SvarSlett
  11. Et hjertesukk kan skrives på så mange måter, og er man for surmaget forsvinner gjerne en del av budskapet. Det er jo ikke til å unngå at enkelte av oss føler oss ekstra truffet når du nevner bloggene og temaene på en sånn måte at det ikke er tvil om hvem du mener. Torsdagstemaet mitt har jeg forøvrig hatt i flere år med forskjellig tema hver uke, og det kommer jeg til å fortsette med så lenge folk har lyst til å være med.

    Nei, istedet for å irritere deg syns jeg du skal se positivt på det; mindre blogglesing gir mere boklesing ;)

    Hilsen Anette

    SvarSlett
  12. Bloggen min er helt rensker for alt som heter temaer. Jeg deltar ikke i noen av dem, og det var et valg jeg gjorde da disse temaene begynte å dukke opp overalt. Dessuten blogger jeg ikke hver dag, jeg blogger når jeg har tid. Det er mulig at jeg har færre lesere enn andre bokbloggere pga det, men jeg trives med min egen profil.
    Men, når det er sagt, så leser jeg andres smakebiter og temaer, og har fått mange gode boktips.

    SvarSlett
  13. Uff og uff, her synes jeg du var litt surmaget, Solgunn :) Det var nok litt uheldig å "henge ut" spesifikke tema-tråder, men det er din blogg, og det må være lov til både hjertesukk og provokasjon :)

    Jeg stiller meg ellers helt bak innlegget til Bokelskerinnen. Som ny blogger synes jeg mange av tema-trådene gir en flott mulighet til å bli kjent med andre bloggere og deres "stil". Jeg velger selv hva jeg vil lese, og det er ikke alt som er like interessant. Men det er for meg, alt er smak og behag! Og i motsetning til andre her leser jeg gjerne bokblogger på søndagene. Har fått veldig mange gode bok- og bloggtips på den måten:)

    Ha en fin dag! Likte den nye lay-outen på bloggen din veldig godt!

    SvarSlett
  14. Herlig hjertesukk, Solgunn!

    For min del er inflasjonen av alle de forskjellige fellestemaene i ferd med å få meg fra å lese bokblogger på jevnlig basis. Mengden av dem gjør at det føles som å bli spammet, selv når jeg bare skumleser feeden. Det er ikke innholdet/temaene i seg selv som er problemet, det er mengden av dem. Jeg blir sliten i hodet av å måtte lete meg frem til anmeldelsene og det "ordentlige" bokstoffet, og holder meg mer og mer til de bokbloggene jeg vet er temafrie. Noe som selvfølgelig er greit for meg på alle måter.

    Men jeg synes det må være lov å si at det har blitt litt for mye av det gode uten at det blir regnet som personangrep eller usaklig kritikk.

    SvarSlett
  15. Selvsagt er det lov, Line, like lov er det da å få lov til å føle seg litt som en syndebukk når akkurat ens egen greie blir navngitt som eksempel. Det er jo ikke bare det at Solgunn sier at det er nok, hun tar for seg min utfordring som et eksempel for alle utfordringene som finnes der ute. Da syntes jeg det er helt legitimt at jeg må få lov til å komme med en reaksjon, det er da helt vanlig i en debatt ;)

    Solgunn: Det er ikke sånn at jeg er sur eller noe, men når man blir nevnt slik så må en jo forsvare seg ;) Jeg har holdt på med smakebitene siden 2009 og kommer til å forsette med det lenge enda :)

    Jeg er ikke redd for å diskutere og er i at debatt bare er fint.

    SvarSlett
  16. Det er morsomt at det blir litt liv og debatt her i bokbloggverdenen! Jeg kan tildels være enig med deg at det kan bli mye hvis mange skal delta på temaer hver dag, men synes det virker litt overdrevent. Personlig synes jeg for eks at Anette sitt boktema er veldig morsomt og er alltid med hvis jeg har noe å si om temaet. Det er ofte disse temaene, smakebitene osv som blir mest lest og kommentert akkurat som debattinnlegg som dette. Jeg synes det er kjekt når bokbloggere engasjerer seg på hverandres blogger og det kunne vi kanskje blitt flinkere til også ved for eks omtaler av bøker.

    SvarSlett
  17. Jeg er enig med flere her som sier at det kan bli for mye dersom man deltar på alle temaer hele tiden. Jeg synes at fellestema - innlegg fungerer fint som krydder på bloggene, men det bør, etter min mening,ikke være i stedet for bokomtaler - bare et tillegg.

    Mari sin smakebit liker jeg godt, jeg får alltid noen boktips (ikke sikkert at kontoen min alltid er like fornøyd med det ;-))og ramler ofte bort i, for meg, nye blogger - feks så har endel svenske blogger vært med den siste tiden, og de hadde jeg ikke oppdaget utenom Smakebit på søndag. Jeg deltar også på boktemaet til Anette dersom temaet fenger meg.

    SvarSlett
  18. Jeg er ikke bare langt på vei enig med deg, jeg syns nesten det ødelegger bokbloggene, og spesielt går ut over bokblogger.no, fordi jeg får en liste med nesten de samme innleggene om de samme bøkene. Jeg syns det er mest spennende å oppdage enkeltbøker, høre nye stemmer, få fram personligheter om folk, men å få de stadige listene om de samme bøkene er rett og slett litt frustrerende fordi de gode drukter bak støyen.
    Sterkt sagt, men du bringer på bane noe jeg har tenkt på lenge. Ja til personlige stemmer og tekster også på bokbloggene.

    SvarSlett
  19. så enig, så enig... :-)
    Syntes det var morsomt med disse fellestemaene til å begynne med. Men no er det nesten ikke en dag(satt på spissen!) uten at det er et fellestema som gjør alle bokbloggene like. Resultatet av fellestemaene er for min del at jeg no bare leser ett, par tre bokblogger hvor jeg kan lese anmeldelser av bøker. Jeg liker at bloggen har et personlig preg uten at den blir for privat. Alle disse fellestemaene gjør bloggene "like".
    Ha en super dag :-)

    SvarSlett
  20. Mari: Du/dere som arrangerer utfordringene er da ikke syndebukker fordi dere har tatt initiativ til noe mange åpenbart liker? Det handler vel heller om at mange av de som deltar, deltar i så himla mange utfordringer i løpet av uken, hver eneste uke.

    Silje x 2: Det kan sikkert diskuteres hva som er mye og lite, men jeg gjorde en kjapp gjennomgang nå av 12 tilfeldige bloggere som har deltatt på et eller annet tema den siste uken. Der fant jeg til sammen 25 temainnlegg blant de tre siste innleggene deres, altså har de i gjennomsnitt lagt ut flere temainnlegg enn ”ordentlige” bokinnlegg. I mine øyne er det vanvittig mye, og temaene kvalifiserer ikke lenger som et pauseinnslag mellom annet, mer personlig/gjennomtenkt bokstoff.

    For en uinnvidd som meg virker det som om deltakerne kjører en uniform, upersonlig bloggstil, uten noe interessant å melde. Hvis det i tillegg er sånn at det er der diskusjonene i bloggland foregår, blir jeg litt oppgitt, for det savner jeg ofte under bokinnleggene til folk, som man må kunne anta at de har brukt litt mer tid og krefter på.

    Poenget mitt er ikke å si at folk skal slutte med det – folk gjør akkurat som de vil på sin blogg og jeg på min – men å si at summen av alle utfordringene skaper mye støy og lite innhold på bokbloggene, og hva er vitsen med dét?

    SvarSlett
  21. Jeg forstår at det kan oppleves som mye, og jeg er helt enig i at bokstoff er det viktigste, men det ligger jo mye godt bokstoff i disse spaltene. I tillegg er det sosialt, og det skal man heller ikke kimse av.

    Må forøvrig tilføye at jeg ikke føler meg truffet, men liker at vi diskuterer ulike sider ved bokblogging.

    For min egen del begynte jeg spalten min for å kunne ha et sted og snakke om bøker som kommer eller som har kommet og som jeg vil sette søkelys på fordi det hopet seg opp bøker jeg ville snakke opp. Jeg liker å ha en fast dag i uken hvor jeg poster en spesifikk spalte, og så kan de som ikke liker det la være å besøke bloggen min den dagen.

    Denne diskusjonen kommer med jevne mellomrom i andre bloggmiljøer også. Det er selvsagt viktig å ha en blogg med godt bokstoff og interessante anmeldelser, men om man deltar på et tema fra tid til annen ser som sagt ikke jeg problemet. Det er summen av alle innlegg som gjør en blogg til en blogg.

    Det jeg derimot forstår er dette med at mange ofte leser de samme bøkene. Det har blitt slik etter at forlagene i større grad begynte å sende ut bøker til anmeldelse. Jeg er nå kommet dit at dersom jeg ser flere leser den samme boken jeg har på vent, legger jeg den bort og finner en annen. Ser jeg at noen poster anmeldelse av en bok jeg nettopp har lest, holder jeg igjen min omtale til senere.

    Min kjepphest går med på det at man ikke poster så mange innlegg hver dag. Jeg klarer ikke å henge med om det kommer to, tre eller fire innlegg på samme blogg samme dag. I og med at jeg kun får opp siste innlegg, er det også da mange som forsvinner. Har man skrevet et godt innlegg, kan det også være lurt å la det ligge alene noen dager så flere får det med seg.

    Men jeg skulle også gjerne sett flere bokdiskusjoner under anmeldelsene /omtalene. Kanksje jeg rett og slett må tenke gjennom om jeg kan skrive den på annet vis for å engasjere enda mer. Jeg så jo at Fifty Shades engasjerte, tror aldri jeg har fått så mange kommentarer på et innlegg tidligere.

    SvarSlett
  22. http://www.fwiwreviews.net/2012/05/book-blogger-confessions-memes.html

    SvarSlett
  23. Må si meg enig. Når jeg ser at hele bloggfeeden min har det samme bildet nedover hele rekka, gidder jeg ikke å lese. Men jeg liker selvsagt også noen. Nye bøker og Fremtidige favoritter pleier jeg å titte innom for å få ideer.

    SvarSlett
  24. Bokelskerinnen: Jeg ser poenget med å oppdage nye bokblogger, men det kan jeg også gjøre på gammelmåten, søke etter omtaler på bøker jeg er interessert i å lese, eller oppdage bokblogger gjennom kommentarfelt. Det er sånn at jeg føler at jeg kaster bort tiden min hvis jeg først skal lese hva noen ønsker seg, noen dager etterpå så er boka kommet i postkassen, og da er det et innlegg på det også, og så er det en smakebit på samme boka noen dager etter i en eller annen slags utgave av smakebit. Så når boka endelig er ferdig til å anmeldes er den omtalt så mange ganger på samme blogg at det virker som om det umulig kan være mer å skrive om denne boka. Når mange andre bloggere skriver om samme boka, på samme måte så blir det jo et problem.

    Er enig med deg i at en god blanding er fint, men nå syns jeg de gode gamle bokomtalene, og diskusjonene om hva som var fint og eventuelt mindre fint er blitt mer eller mindre borte.

    SvarSlett
  25. Eg har vore med på fleire av fellestemaene, men etterkvart gjekk eg lei. Eg les innlegga etterkvart som det passer seg, men det er ikkje alltid.

    Eg er enig i at viss bloggeren er med på for mange fellestema kan drukne andre innlegg. Derfor er det viktig at bloggeren bestemmer hvilke fellestema som passer bloggen:-)

    SvarSlett
  26. Ingalill: Jo da, det er jo opp til hver enkelt, men det er likevel fint å kunne diskutere det.

    Anette: Det er synd at du tar det personlig, for det er jo ikke ment på den måten. Problemet for meg (og for mange andre ser det ut som) er jo at det er blitt for mange og at for mange er med på for mye. Jeg leser ikke smakebiter, ulike temainnlegg – og det kan hende jeg går glipp av mye. Men jeg savner de personlige bokbloggene!! Og det må jeg kunne rope ut i bloggsfæren med store bokstaver uten at noen skal føle seg krenket. Og litt surmaget kritikk tåler vi alle! Jeg også. Tror jeg. I hvert fall håper jeg det.

    SvarSlett
  27. Som relativ ny bokblogger så har jeg likt og liker fremdeles disse boktemaene og vært "gal" nok til å starte min egen også attpåtil. Jeg ser den at man ikke kun kan ha disse innleggene på bloggen i løpet av uken, men for min del så har jeg oppdaget bøker jeg ellers ikke hadde oppdaget,og kommet over nye fine blogger ved å delta på disse. Det er jo bare å la vær å lese dem om man er lei.

    SvarSlett
  28. Ninaforfatter: Det beste fra to verdener vil mange si ☺

    Bokofilia: Ja, jeg skrev jo at jeg var surmaget….. Og det var aldri meningen å henge ut noen spesielle. Men alle vet jo hvilke temaer som mange er med på, så jeg kunne jo være diplomatisk og skrive det på en annen måte, det har du rett i.
    Takker ☺

    Linesbiblitek: Flott med litt støtte her! Og det må jo være lov til å rope et lite varsko – slik som du sier; det kan få deg fra å lese bokblogger på jevnlig basis. Jeg elsker jo bokblogger, og jeg vil ha variasjon.

    Mari: Syns ikke du virker sur, du er jo så balansert. Men jeg skjønner at du har lyst til å forsvare deg, og jeg mente aldri at dette var en personlig kritikk.

    SvarSlett
  29. Silje – så rart: Enig med deg i at liv og debatt er morsomt!


    Siljeblomst: Ja, til i tillegg til bokomtaler og ikke istedenfor ☺


    Geir: Her er det vel bare et ☺ som trengs. Vi er jo helt enig.



    Vibeke: ☺ til deg også

    Linesbibliotek: Ja, alle gjør som de vil og skriver om hva de vil. Det er spennende med slike debatter som vi har nå fordi det blir ganske tydelig at mange har sterke meninger om temaet, og det betyr jo at bokbloggingen er viktig for mange.

    SvarSlett
  30. Solgunn: Bare for å understreke.
    Jeg er veldig veldig enig med deg!
    Og diskusjon er i de fleste tilfeller bare fruktbart.

    I mitt tilfelle hindrer det meg også fra og oppdage nye blogger, for med mindre jeg har et forhold til bloggen fra før, gidder jeg ikke engasjere meg hvis det blir for mange temaer.

    Når jeg sier det er opp til hver enkelt er det fordi det ikke finnes noen oppskrift på - hvordan-bokblogge, interiørblogge, eller bakeblogge. Eg, fra eget erfaringsarsenal: - du er ikke en ordentlig bokblogger hvis du har så mye joggestoff.... osv.

    SvarSlett
  31. Bokelskerinnen: Så bra at du ikke føler deg truffet. Jeg leser jo bloggen din jevnlig og liker den veldig godt, så det hadde vært trist hvis du hadde følt deg angrepet av mitt hjertesukk.
    Diskuterte denne saken over lunsj i dag, og da var det en av mine venninner som sa at tema var det helt store på interiørblogger også, og at hun hadde sluttet å lese disse bloggene fordi det unike var borte. Alle skulle være like og enige og alt var bare så koselig. Heldigvis er vi ikke der i bokbloggeverden!
    Takk for lenken – skjønner at temaet inspirerer til debatt både her og der!

    Lena: Ja, akkurat sånn er det.

    Elida : Ja, heldigvis bestemmer bloggeren selv ☺

    Beathesbokhylle: Ja, mange liker boktemaene og man kan jo gjøre som man selv vil. Og det er jo ikke sånn at jeg ikke lese bloggene til de som har mange temaer, men de er ikke der jeg finner de gode og personlige innleggene. Men man bestemmer selv – heldigvis!!

    SvarSlett
  32. Ingalill : Yepp, jeg skjønner hva du mener. Men da får vi vel bare risikere å miste noen godbiter på veien :-) Og jeg ELSKER jo bok/joggebloggen/hundebloggen din!

    SvarSlett
  33. Solgunn - veldig enig! Ikke surmaget, du er bare pinlig ærlig og det har man da lov til å være! :)
    Jeg selv følger med på ett fellestema (snikleser uten å bidra selv hos Mari - fy meg ;) og deltar (når jeg husker det) på bokryggpoesien. Ellers blir det i all hovedsak bokomtalene jeg leser, og ett og annet innlegg med en fengende tittel. I tillegg følger jeg med på "mine faste" bokbloggere. Ikke fordi jeg er kresen, men fordi jeg ikke har nok tid til verken å delta eller lese alt jeg ønsker. Prioriterer med hard hånd, og da faller som oftest fellestema ut.
    Oppgulpet ditt engasjerer, og slike innlegg som DETTE liker jeg! Alt som får oss til å vurdere og kanskje forbedre? :)

    SvarSlett
  34. Jeg skjønner argumentene mot felles tema. For min del har det faste temaet jeg følge dessverre blitt en sovepute - jeg trenger ikke være kreativ, på en fast dag i uka skal jeg skrive om det og det! Så felles temaer kan være interessante, men de krever mer av hver enkelt blogger når det gjelder originalitet og personlig vri.

    På den andre siden, i det siste har jeg lest noen samleinnlegg på feeden min som ser ut til å være fulle av innkopierte forlagsomtaler. Da tenker jeg at jeg heller kunne lest forlagsomtalen:) Det blir hakket verre, syns jeg, fordi bloggeren ikke kommer med noe personlig. Smakebiten på en søndag er tross alt en et sitat bloggeren har valgt fra boken han/hun leser, med muligheter for en liten utdyping (sånn har jeg tolket det iallfall!)

    SvarSlett
  35. Jeg må være så ærlig å si at jeg hovedsakelig blogger for min egen del, ikke for alle andre. Innholdet på bloggen min havner der fordi jeg synes det er interessant og ikke fordi jeg tror det vil tiltrekke seg lesere. Lesere er en stor bonus og utrolig kjekt, men jeg deltar på det jeg vil og skriver om det jeg vil. Om andre ikke er fornøyd med det får det være deres problem. Den dagen jeg begynner å jakte etter lesere er nok den dagen jeg innser at det ikke er gøy lenger og slutter å blogge.

    Bloggere bør ha frie tøyler til å skrive om det de selv finner interessant. Jeg synes ikke alle fellestema er like artige, men de jeg ikke er interessert i trenger jeg ikke å lese. De fleste bloggene jeg følger fast som deltar på boktema har også mange gode bloggposter utenom fellestema. De bloggene som ikke har det lar jeg heller være å følge. Enkelt og greit.

    Da er jeg heller enig med Synne som klager over innlegg som mangler et personlig preg og minner om klipp og lim. Hele poenget med en blogg er det personlige preget. Alle trenger ikke å like alt. Men man trenger ikke å henge ut de man ikke liker (eller kun liker av og til).

    SvarSlett
  36. Jeg er litt enig og litt uenig. Jeg er med på en smakebit og Anettes boktema. Det kjennes som en koselig tradisjon og i en travel sommer så har disse i det minste holdt bittelitt liv i bloggen min når jeg ikke har hatt kapasitet til å skrive så mye om bøkene som ligger stablet ved siden av PC'en. Litt bokryggpoesi blir det en fredag i ny og ne, mest fordi det er utrolig morsomt!

    Utover det har jeg ikke blitt med på noe mer,og jeg leser sjelden alle tema-innleggene. Men jeg ser helt tydelig at det er de to dagene i uken hvor jeg er med hvor flest folk kikker innom og kommenterer.

    Ellers henger jeg med på Bokelskerinnens kommentar om at jeg gjerne vil ha litt mer diskusjon rundt de forskjellige bøkene. Som ivrig nettdebattant sier jeg ikke nei takk og tenker at det vil sikkert få meg til og skjerpe meg litt som bokblogger også.

    SvarSlett
  37. Vi er mange bokbloggere, vi er fra forskjellige steder i landet, forskjellige miljøer, vi har ulik utdanning, sivilstatus og alder med mer. Det vi har tilfelles er en lidenskap for bøker, la oss være enige om at det er greit at vi lar det komme til uttrykk på forskjellige måter.

    SvarSlett
  38. Her fikk du mange kommentarer, Solgunn - temaet engasjerte. Med et par av føljetongene så opplevde jeg et engasjement i å bidra med det samme jeg oppdaget dem. Men, etter et par gangers deltakelse dabbet det av for min del. Ukedagen da man skulle levere kom alt for fort osv. En artig bieffekt av deltkelsen var at jeg oppdaget nye blogger og noen oppdaget min. Alltid kjekt med nye bekjentskaper - også i bloggverden. Jeg kjenner likevel at det må være noe i meg selv og det jeg har opplevd som trigger meg til å skrive. Bloggen er mitt sted, og min stemme som jeg skrev om i et blogginnlegg nylig. Bloggen skal være et sted jeg får lyst til å utforme og uttykke meg og deretter publisere. Dette ble først og fremst en beskrivelse av min holdning til fenomenet, jeg er verken for eller imot fellesbloggingen.

    SvarSlett
  39. Synes det blir virkelig kjedelig når konsensusen også blir overveldende. Det synes for meg som det er en (u)kutur blant bokbloggerne om ikke å utrykke uenighet, finner i hvert fall lite av det i kommentarfeltene, men heller droppe kommentar om en ikke er enig med den som skriver. Jeg mener det burde snarere vært omvendt..

    SvarSlett
  40. Torbjørn: Det var et merkelig inntrykk du har av kommentarfeltene. Det er ikke så sjeldent å se kommentarer hvor en eller annen er uenig med anmelderen/bloggeren. Når det er sagt så er jo en forutsetning for å være uenig at man selv har lest boken som blir omtalt eller at det er et tema eller en bok man har sterke meninger om uavhengig av om man har lest boken eller ei. Eller at innlegget er av typen som fører til debatt slik som dette Solgunn har skrevet her.

    SvarSlett
  41. Takk for at du uttrykker din uenighet ! Viser til nytt blogginnlegg os meg selv!

    SvarSlett
  42. Gleden er på min side ;)

    SvarSlett
  43. KindleJoy:  Ja, man er nødt til å prioritere, og for meg også er det lett å velge bort blogger som kjører mye fellestema, og de godbitene man risiskerer å ikke få med seg, de dukker nok opp andre plasser.

    Synne: Det er kjedelig med bare innkopierte forlagsomtaler, og jeg tenker at hvis en av bloggene jeg fulgte kjørte den stilen så ville jeg slutte å lese.

    Labben: Jeg blogger også for meg selv, bruker det som min personlige lesedagbok og som et godt hjelpemiddel i jobben når jeg leter etter bøker for lånere eller til formidling. Det har ikke vært min hensikt å ta fra noen friheten til å skrive hva de vil. Jeg sier bare at det er kjedelig og at jeg er lei det.

    SvarSlett
  44. Anja: Diskusjoner på bloggene om viktige tema og bøker er alltid morsomt. Og når man er skikkelig uenig om tolking av bøker og innhold og klarer å debattere det på en skikkelig måte så er det jo nesten like moro som å lese boka en gang til.

    Mari : Jeg er enig med deg i at alle kan få uttrykke seg på sin måte  Og det fører jo til slike debatter, heldigvis!

    Mette: Jeg skal lese ditt blogginnlegg, har ikke hatt tid enda 

    Torbjørn: Jeg er enig med deg i at det er en tendens til ”støttende” blogging. Der man ikke tør å være kritisk, eller tør å sette fingeren på negative ting, enten i frykt for å såre noen, eller for å miste lesere. Men selvfølgelig, man kan jo se ganske tydelig at det er mange som har vært uenige med meg når det gjelder dette blogginnlegget, og det er jo spennende, sunt og veldig befriende.


    SvarSlett
  45. Med så mange som har kommentert før meg, har jeg ikke mye nytt å komme med.

    Men har likevel lyst til å gi applaus for at du tok opp temaet. Jeg opplever innlegget ditt som kritikk av en tendens hos bokblogger generelt, ikke som et personangrep, og jeg synes det er kjempeflott med innlegg som dette som inviterer til å diskutere (bok)blogging. Det er lov å like fellesinnleggene, men det må være lov til ikke å like dem også. Selv er jeg som deg, jeg leser dem ikke.

    Jeg er imidlertid fan av lesesirkler eller samlesninger av ymse slag, fordi det å lese samme bok samtidig gir et bra utgangspunkt for å diskutere bøkene.

    SvarSlett
  46. Det mitt poeng har vært i debatten til denne posten er at Solgunn fint hadde fått frem poenget sitt uten å nevne et spesifikt temainnlegg.

    Elisabeth, artig at du nevner lesesirkler og samlesning, det er jo også en form for fellesbloggtemainnlegg, som Solgunn kaller det :)

    SvarSlett
  47. Elisabeth og Mari : Jeg liker også god samlesninge, selv om jeg ser poenget ditt Mari med at det er en form for fellesbloggtemainnlegg.

    SvarSlett
  48. Jeg er enig i at poenget kunne kommet frem uten å trekke frem enkeltblogger sine temaer. Ellers må jeg si at jeg ikke forstår helt kritikken fra enkelte om at disse temaene gjør bloggen mindre personlig. At du forteller hva du leser, om en bok du gleder deg til eller om en av dine favorittbøker er jo veldig personlig synes jeg. Det viser vel bare at smaken er som baken.

    Til slutt vil jeg bare få si at jeg synes innlegg som dette der vi kan diskutere rundt bokblogging er veldig interessant altså Solgunn:-)

    SvarSlett
  49. Mari: Selv om en lesesirkel også kan sees på som et tema, synes jeg likevel det er en forskjell fordi lesesirkler/samlesninger/bloggturneer resulterer i bokomtaler. Den eneste forskjellen fra om det ikke er en lesesirkel, er at det er flere som blogger om samme bok samme dag. For meg inspirerer det til diskusjon å ha lest noe sammen - alle har boka like friskt i minne - men jeg skal ikke påstå det alltid fungerer sånn likevel.

    Og når det gjelder temaene: Jeg har ingenting i mot noen av temaene hver for seg. Det er bare det at det er så mange av dem at det til sammen virker veldig massivt. Det blir som med biler. Jeg har ingen problemer med dem hver for seg, men samler det seg så mange at det blir bilkø derimot...
    Jeg synes det særlig har blitt tydelig etter at bokblogger.no åpnet, helt enkelt fordi så stor andel av nye innlegg som kommer opp i feeden der er temainnlegg. Inntrykket blir veldig massivt og andre ting drukner litt i mengden.

    Og jeg synes fremdeles ikke Solgunn henger ut noen i sitt innlegg. Hun peker på en generell tendens, og trekker fram et par av temaene som eksempler. Disse temaene er nevnt ikke på grunn av personene som har laget dem, men fordi de er temaene med flest deltakere. Hun kunne latt være å nevne dem med navn, men jeg kan ikke se at det skulle gjøre noen forskjell, for alle ville tenkte på det samme likevel

    SvarSlett
  50. Spennende! Jeg tenker at det skal være plass til alt innenfor bokblogging - det er jo hele greia med blogging; hvem som helst skal kunne skrive, og så må leseren sortere.

    Og det er vel det som er kunsten, og ofte vanskelig synes jeg - å finne gode måter å holde seg oppdatert på som fort siler ut postene med smakebiter på søndager osv.

    Det er litt forskjell på tema også. Alt fra søndager hvor jeg heller ikke leser bokblogger, til f.eks. i dag hvor folk skriver om hvilke tre bøker de aldri kommer til å lese. Det er jo litt morsomt tema synes jeg.

    Å holde seg oppdatert på det man ønsker, og raskt sile bort det man ikke ønsker å lese - det er nøkkelen til suksess. Tror Knirk.

    SvarSlett
  51. Silje - så rart: Du har sikkert rett når du sier at man kan være personlig selv i fellestemaene, men siden ganske mange velger å skrolle forbi fellestemaene, av ulike årskaker, så blir de ikke lest.

    Elisbeth og Knirk : Ja - jeg er enig med dere!

    SvarSlett
  52. Eg er sein til å kommentere dette. Men eg forstår godt utbrotet, og eg synest det er heilt på sin plass å seie kva ein synest om tendensar i bloggsfæra. Sjølv har eg hatt ein lang pause frå blogging og blogglesing, og eg synest det er påfallande mange av dei over tusen august-innlegga som låg i google reader og venta på meg, som er like. Det er svært påfallande.

    Som fleire seier kan tema vere både sosiale og morsomme, samtidig blir det fort for mykje av det, når alle bloggarane har kvart sitt tema som alle andre må svare på.

    Men eg kom for seint til diskusjonen. Eg ville bare seie at det er heilt legitimt å seie frå om tendensar ein opplever som irriterande.

    (tidlegare bai/boklesebloggen)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.