Gå til hovedinnhold

Tron Jensen : Uoppredd seng – roman med algeriske damer / Oktober forlag, 142 sider




Den middelmådige mannen Publisert i Altaposten 11. april 2012

Tron Jensen (1958) er en norsk forfatter som med Uoppredd seng har fått utgitt sin fjerde roman.

Odd Larsen, en middelaldrende norsk mann, tidligere kritiker med spesialområdet klassisk musikk og lærer på videregående skole har flyttet til Nice med Naima, hans mye yngre, mye sprekere og mye vakrere kjæreste. Naima har aner fra Algerie. Familien flyktet til Frankrike før hun ble født, men hun føler seg som en algerisk kvinne, derav undertittelen på romanen.

Odd tenker på sex hele tiden, og han tenker på at andre har sex hele tiden. Han har tvangstanker om at Naima har deltatt på trekanter med lekre cubanske menn før hun traff ham. Odd tenker på pupper og rumper og på hvorfor han tenker på sex hele tiden. Plutselig oppdager han et norsk ungt par, typiske turister. Han følger etter dem mens han vurderer og fantaserer om forholdets kvalitet. Er de nyforelsket? Hvordan oppfører de seg i senga? Hvem har makta i forholdet? Han drømmer om at det unge paret skal komme hjem til dem og kose seg i dobbeltsenga sammen med Naima og han selv. Samtidig lurer Naimas søster i bakgrunnen. Hun bruker hijab, er svært religiøs og lukket. Men det bryr ikke Odd seg om.  En hijab er bare pirrende, og mon tro om ikke det er akkurat Odd som er mann nok til å frigjøre henne fra religionens stengsler?

I løpet av den korte uken romanen utspiller seg får Odd kysset og klådd på noen damer, og i egne øyne befridd noen kvinner fra kyskhetens ensomhet.

Tron Jensen skriver godt, og han har noen finurlige dreiser på teksten innimellom. Han avslutter ikke alle setningene, men setter punktumet midt i en tankestrøm. Det virket rart til å begynne med,  men etter noen slike avkuttede setninger ble det som et krydder i en ellers ganske kjedelig roman.

Jeg konkluderer med at dette er en helt middelmådig roman om en helt middelmådig mann som tror han er guds gave til kvinnene.

Terningkast 3

Kommentarer

  1. Med andre ord en bok jeg ikke trenger å lese;) selv om den var fristende kort.

    SvarSlett
  2. Nei -dette er jo ikke en bok jeg helt ubetinget anbefaler......men kort var den! Og det var jo fint!

    SvarSlett
  3. Hørtes ikke akkurat nyvinnende ut, men er vel akkurat en slik bok jeg kunne finne på å lese.

    Gratulerer med ny mal!
    Var det ikke litt skummelt?

    SvarSlett
  4. Ingalill : Rart med hvilke bøker man velger ut. Denne her kom på kulturfond til biblioteket. Skulle registrere den, og så syns jeg den så litt spennende ut.

    Jaaaa - du oppdaget min nye image! Og skummelt - ikke i det hele tatt! Er klar for forandring hver uke hadde det bare vært sosialt akseptert......

    SvarSlett
  5. Skjønner ikke denne
    eventyrlysten -)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam